Етика и комуникация




Еманюел ЛЕВИНАС (1906-1995) е едно от имената във философията с най-голямо бъдеще през XXI век.

Той е философ, теолог, хуманитарист и натурализиран французин от еврейски произход.Основните негови произведения” Времето и Другото”, Тоталност и безкрайност”, Хуманизмът към другия човек” показват дълбочината на неговия размисъл.

Той се счита от мнозина за един от най-важните философи на двадесети век, а може би и на цялата философска традиция. Философията му е повлияна от идеите на ХусерлХайдегер и религиозната традиция на юдeизма. За основа на философията той счита етиката. Левинас формулира основните понятия на своята философия в историческия контекст на Втората световна война, за да създаде по-сетне своята етика на отговорността.

Еманюел Левинас задава нова мярка за висотата на човешкото и радикално преобразува първичната понятийна система. За Левинас „етика” не е името на клон на философията или името на дадена дисциплина. „Етика” е името на решителното изпитание прикривано от Западната философия, както и от естествения егоизъм на Аз-а - именно при поставянето под въпрос на всичко, което спонтанно се явява на Аз-а при срещата му с Другия.

Многообразието на културните значения в съвременната философия днес е пътят на Одисей, т.е само едно завръщане към родния остров Итака, само едно самодоволство на Същото незачитане на Другото.За Левинас многозначността в културата е по-скоро дезориентация.

Ориентация в битието -мисъл- която би обединила еднозначност и свобода е възможно-това доказва Левинас.

„Ориентация, която върви свободно от Моето Аз към Другото” Левинас означава като Дело.

Делото не е нито „придобиване на заслуги”, нито „чист нихилизъм”(пропаднало предприятие).То не е провал, нито „утешението”, с което Ницше определя християнството.

Делото е „упражняване на някаква служба, не само напълно безвъзмездна, но и изискваща някаква загуба от този, който я упражнява.Това не произхожда от потребността.Потребността е егоизъм. На обърнатия към себе си, този който се определя от грижата за себе си, Левинас противопоставя Желанието за Другото.

„Желанието за Другия, което ние притежаваме в най-баналния социален опит е основополагащо движение, абсолютна ориентация, смисълът

Другият, не е само сътрудникът и съседът на нашето културно дело по изразяване и клиентът на художествената ни продукция, а събеседникът-


Други реферати:
Конструктивен анализ
Концептуално проектиране на електротехническо изделие-електромагнитно реле
Анализ на изделие
Технологична култура
Анализ на данни от ускорени изпитвания на надеждност на електронни изделия


Изтегли реферата



Анализ на данни от ускорени изпитвания на надеждност на електронни изделия - Facebook Image
Сайтът се поддържа от DH Studio | pomagalo1.com © 2012 | Общи условия