Рибново ХХІ век

За историята на човечеството може да се съди по историята на облеклото. Нещо повече. Ако се подцени модата е изключено да се обхване историческото развитие на материалната и духовна култура. Облеклото на хората, това е нещото, което вярно и прецизно съхранява историческите промени.

Историята на модата ще ни покаже, че гениалният творец на облеклото са не само модните специалисти, но и народните маси; че съвършенството в изработката и украсата, изяществото и практичността на дрехите може да е и дело на народа. Най-просветените и знаменити моделиери и дизайнери се обръщат към историята на костюма и поемат от народното творчество.

Съвременните хора все по-често търсят възможност за промяна във визията си чрез връщане назад – в миналото, което е непреходно със своето богатство и богато със своята непреходна мъдрост (Л. Стойков). Именно историята на модата и костюма е показателна за това как трябва да се търсят пътищата за преодоляването на тези противоречия, как да се постига единство между традицията и новаторството.

Народните обичаи, празниците, самата народна култура се създават, съхраняват и развиват, чрез обредите и ритуалите, които уреждат начините на символната игра, за поведенческите роли в човешкия бит. Без да изчерпва ценностното традицията или да я припокрива изцяло, ритуала гарантира спазването на главните, външно изразени условия за раждането и предаването на магическото послание. Именно тук следва да търсим и облеклото, като органичен компонент от обреда и като поява на зверския манталитет, светоглед, духовна култура.

Попадайки в шеметния водовъртеж и в същото време в строгата балансираност на ритуалното поведение, човек рядко се замисля за мястото си в системата от знаци, символи, фигурални образци.

Многократно през своя живот човек участва и се включва в различни по характер обреди, коиот в едни случаи успокояват, в други – възпламеняват, в трети- вдъпновяват хората, помагайки им да приемат ценни традиции, да преодолеят мъчителни моменти, да освободат душата си от тежестите на скръбта или пък да я възвисят и да я заредят с радост и велика наслада. Епизодична и незначителна ли е ролята на дрехата в церемоните? До колко може да се разглежда ритуалната мода и необходимо ли е това? Каква е семантиката и кодировката на облеклото в обредните процеси? Модернизирането и демократизирането на обичайте днес води ли до драматизиране на всекидневния начин на живот?

Отговор на всички тези въпроси ще се опитам да дам разглеждайки едно от най-интересните места в България, с. Рибново, запазило своите традиции не само в ритуалите, а и в ежедневието.

Облеклото като материализиран смисъл на различни актове от всекидневния и празничения живот на хората, е неразделен компонент от ритуалите, обичайте, тържествените и семплите церемонии. Ретромодата


Други реферати:
Руско-турската война 1877-1878г. и балканските народи
Феодални отношения в средновековна България (таблица)
Разпространение на исляма в Индонезия
Разсъждения върху вероятности в българската история
Стрелковото оръжие на воюващите страни-Румънско оръжие


Изтегли реферата



Стрелковото оръжие на воюващите страни-Румънско оръжие - Facebook Image
Сайтът се поддържа от DH Studio | pomagalo1.com © 2012 | Общи условия