Род и личност в Дервишево семе

Стр.2

Род и личност в “Дервишево семе”


“Дервишево семе” е безполен шедьовър на българските разкази. В море от любов и омраза, Николай Хайтов завързва възел между чоека и рода. Героят на Хайтов - Рамадан родоначалник със силно развинтено

за дълг и чест, за всеотдаиност и милосърдие.

Споменено е дейтвието на монологическата художествена форма, чрез която авторът и героят вървят заедно по пътя на откровената душа – родът и човешките ценностти живеят заедно в пространството на мисълта.

Началота на разказа започва с: “Тоя, ъзел да ти кажа, много от далеч се завърза.” Възелът се завързва съвсем класически . майката и бащата на героя са мъртви и дядото вижда надежда за своя род в единсвения си внук. Той е кръвната връзка между поколенията и за да продължи рода. Дервишово семе трябва да бъде посято. Главния конфликт се набелязва с женитбата на двамата млади, който дори не се познават. Законат на рода повелява съхраняването му, важни условия са полдовитостта и имотното състояние на булката, а любовта няма отношение към основите на рода.

В любовните песни един от най-често срешаните мотиви е “неразделни” - разделените по воля на родителите двамата млади се разделят за да живеят вечно. Възела става много по-сложен когато двамата се опознават и се ражда любовта, но не се осъществява истинска брачна връзка. Следва открадването на Силвина от братята й продаването й на съседа Руфат. Възелат се заплита още повече. Родът тряба да въде продължен и дядото постига своето, оженва момчето и очаква появата на своя първи правнук. Раждането отлага отмащението. Възелат събира три нишки: отмащението, любовта и отговорността към рода. Героят осъзнава, че любовта не може да расте върху смъртта на съперника. Той търси изповедта като особено синволично деиствие. Тя е насочена пред съда на вечната ценност, Тя на божеството или както е в разказа към “другия”.

Рамадан знае че трябва да отмъсти на насилника, който оскарни любовта и е съсипал живота му. Той не може да обикне друга жена освен своята Силвина. Отмащението се превръща в негова единствена цел. Треска изгаря дошата му. Родът и човештината се борят за живота на изпепеленото от пристъпите на омразата човешко сузнание: ”пристапите съм го препънал и съживъвал”. Така му диктува Нравствения закон и родовото му чувство за справедливост.


Други реферати:
Защитни функции на кръвта
Родът, личността и историята в романа на Димитър Талев „Железният светилник”
Здраве на отделни групи от населението
Присъствието и отсъствието на човека в стихотворението „Повест” от Атанас Далчев
Основни видове стилове в СБКЕ и техните разновидности


Изтегли реферата



Основни видове стилове в СБКЕ и техните разновидности - Facebook Image
Сайтът се поддържа от DH Studio | pomagalo1.com © 2012 | Общи условия