Ролята на жената в драмата Велислава българска княгиня на Добри Войников

Не такъв е случаят с Кирамария, която още с името си е замислена като героиня-отрицание на ценностите и добродетелите подходящи за една достойна българка. Подчертано гръцкото звучене на името веднага попада в дисхармония с библейското Мария и славянското Велислава и подсказва отрицателната натовареност на образа. Все пак, в характерния за „Криворазбраната цивилизация” пародиен стил, Войников прави образа на Кирамария повече забавен, отколкото открито отрицателен. Отрицателните роли в тази драма са запазени само за мъжките персонажи – Смилец, Елтимир, татарите. Кирамария е олицетворение на човешката глупост. В един напрегнат момент за царството, когато свободата е под въпрос, когато собственият й съпруг щурмува царския престол чрез заговори и измами, тя мисли единствено за своята бъдеща царска корона и каляска. Тя възприема ролята на царица повърхностно, у нея няма и следа от благородство на душата, чувство за отговорност пред родината или пък съзнание за жертвоготовност. Единственото, което я вълнува в този напрегнат момент за държавата е дали ще успее навреме да се сдобие с подходящи дрехи и златна каляска, за да бъде достойна царица на българския народ.

Кулминационният момент в драмата събира на едно място всички действащи лица и поставя силен акцент върху многократно заявяваните добродетели на княгинята само чрез един неин жест. Посредством лабиринт от случки и обстоятелства се оказва така, че слабохарактерният български цар се оказва притиснат от една страна от своите татарски врагове, а от друга от вътрешните си неприятели-боляри. Братът на жена му Елтимир лично склонява царя да даде Велислава за жена на друговереца Чакос, син на татарския хан Ногай. От своя страна царят примамва жена си и дъщеря си на бойното поле под претекст, че ще я венчаят за Милица. Ужасът и съжалението е огромно, когато интригата излиза наяве и Велислава разбира тъжната си участ, а при все това загубва живота си и възлюбеният й юнак. В този момент младата българска княгиня доказва с дела своите мисли и своите добродетели. С чувството на свободен човек, който има власт да решава собствената си съдба, тя гордо пристъпва напред с думите: „Оставете ма, не съм робиня! Аз съм готова да изпълня върлото ви желание, и то не за да задоволя вашите нечовечни страсти, а за любовта на моето мило отечество, аз презирам личната си любов и сама са предавам. Заповядай, зверски сине, насити скотските си страсти с тялото на една злочеста княгиня!” Думите й са силни, гордостта и мъжеството не я напускат дори в този най-страшен момент от драмата. Тук напрежението достига върховата си точка, а моментът има силно въздействие, впечатлението, което оставя е много по-трайно от следващата бърза и наивистична развръзка на сюжета. В тези думи на Велислава възрожденското родолюбие намира пореден израз. Саможертвата на младото момиче е пример за всеки българин, за мъжете и за жените, достойното поведение няма пол и произход, то е плод на добродетелите на личността. Репликата на Велислава има и друго значение, ако чрез устата на княгинята говори отечеството, с което тя приравнява съдбата си. Отказът от „робството”, идеята за свобода на волята, готовността за саможертва са високи ценности на възрожденското съзнание, които отвеждат към обединяващата ги идея за борбата. Образът на Велислава показва, че отечеството може да се защити не само на бойното поле, а и по друг начин, което идва да каже, че всеки може да бъде съпричастен, че щом една крехка девойка има моралната сила, то всеки може да я придобие.

За да бъде още по-убедителен, Войников замисля щастлив финал на своята драма. Честта на българската княгиня остава неопетнена от чужденеца Чакос, тя успява да се спаси и дори героично да го убие. За зрителят/читателят е ясно, че наследникът на Тертер успява да се пребори с татрското нашествие и спасяването на


Други реферати:
Масмедии и печатни медии в България
Масови комуникации и личността
Масовост и булевардност на българския вестникарски пазар.
Медиаморфоза и модерна журналистика
Медии и власт или опит за психологичен анализ на присъствието на медиите на политическата сцена и в обществения живот


Изтегли реферата



Медии и власт или опит за психологичен анализ на присъствието на медиите на политическата сцена и в обществения живот - Facebook Image
Сайтът се поддържа от DH Studio | pomagalo1.com © 2012 | Общи условия