Синтагмата на Матей Властар

2.5. След като разгледахме проблеми, касаещи семейното и материалното право идва ред и на наследственото право . В "Синтагмата" на Матей Властар наследственото право е разгледано в раздел ХХІ . Разделът започва с главата " О фалкидии" . Фалкидий е закон , отнемащ от наследнищите по завещание , трятата част от бащиното имъщество в полза на наследниците по родство :" Той е установен заради децата, за да може кръвните наследници да са с предимство и се състои в това: ако един баща има един син, или два, или три, даже четири, то след като се извади от наследството- първо-дълговете, после разходите по погребението, даренията с благочестива цел, също и цената за освободените роби, децата да получат една трета част от чистото имущество на баща си; а ако децата са пет и повече, то те получават половината имущество.; останалата част бащата може да дари на когото си иска- на едно от децата, на няколко от тях, на някой чужд човек, може даже и да ги хвърли или загуби- никой не може да оспорва желанието му в съда. А законът казва: „Определяме, че даренията, оставени по завещание с благочестива цел, имат приоритет дори и пред фалкидиенци /т.е. децата/. "

В същия този ХХІ раздел се разграничават убийствата на такива с умисъл и такива без . В " Азбучната синтагма " се казва : "който в кавга,спор , удари някого и убие, нанасяйки дори и един удар: ако е духовник – да бъде низвергнат за своята предързост, а ако е мирянин – да бъде отлъчен. Та нали заради това и господ повелява не само да не отмъщаваме на обиждащия, но и да поднасяме и другата буза на удрящия(Мат. 5, 39),тъй като понякога кавгата завършва с убийство. "

Григорий Ниски разграничава престъплението убийство на предумишлено и непредумишлено . Убийсството , поузхождащо от противоборство се приписва като действие на волята , а не на слуайността .Неволните убийства имат известни признаци, когато някой, имайки намерение за нещо друго, случайно причинява тежко зло.Покаянието за предумишленото убийство се простира в 27 години, разделени на три деветлетия, при което: в първото деветлетие затворникът трябва да бъде в крайно отлъчване,а в останалите две деветлетия той е длъжен преди всичко да стои заедно със послушниците, после с припадащите и чак след това да се пристъпи към причастието на Таин. А ако затворникът със силата на молитвата


Други реферати:
Албена-Йордан Йовков
Образът на Бай Ганьо в творчеството на Алеко Константинов и в наши дни
Развитие на старогръцката лирика
Септемврийската литература
Пенчо Славейков-анализ на произведенията за матурите


Изтегли реферата



Пенчо Славейков-анализ на произведенията за матурите - Facebook Image
Сайтът се поддържа от DH Studio | pomagalo1.com © 2012 | Общи условия